Fii la curent cu toate noutatile!

Facebook Twitter Google+ Rss

Sondaj

Sustineti autonomia maghiara?




» Rezultate :: » Chestionare
 

Accesari

Au fost vizite din data de 01.12.2006

Rossenberg Alfred 

Reclama TV Vocea Romaniei 

 

 

 

Home »

Cultură-Educaţie

Cultură-Educaţie

Tabloul 'Boulevard Montmartre, Matinée de Printemps' al pictorului impresionist Camille Pissaro s-a vândut miercuri, la o licitație organizată la Londra, cu 19,9 milioane de lire sterline (24 milioane de euro), de aproape cinci ori mai mult decât suma încasată la vânzarea precedentă, relatează AFP.

 

Foto: (c) AGERPRES ARHIVA/RADU TUTA 


Pictată în 1897, opera constituie una din cele mai importante picturi impresioniste vândute la licitație în ultimii zece ani, se arată în catalogul casei de licitații Sotheby's din capitala britanică.

2014-02-06 08:26:00
Vezi Continuarea 

O INVENȚIE PE ZI: Saxofonul

Saxofonul este un instrument muzical de suflat din alamă, de forma unui tub conic îndoit. A fost creat la mijlocul anilor 1840, de către Adolphe Sax, un clarinetist de origine belgiană care lucra la Paris, și a fost brevetat la 17 mai 1846. A fost prezentat publicului pentru prima dată în 1841, la expoziția de la Bruxelles.

 

Foto: (c) AGERPRES ARHIVA/LUCIAN TUDOSE 



Saxofonul este un instrument muzical de suflat din alamă, de forma unui tub conic îndoit. A fost creat la mijlocul anilor 1840, de către Adolphe Sax, un clarinetist de origine belgiană care lucra la Paris ,și a fost brevetat la 17 mai 1846. A fost prezentat publicului pentru prima dată în 1841, la expoziția de la Bruxelles.

Adolphe Sax a făcut 14 tipuri diferite de saxofon. Faptul că ar fi putut reprezenta o reală concurență pentru ceilalți producători de instrumente a făcut ca saxofonul să nu fie folosit în grupuri orchestrale, în pofida prieteniei dintre instrumentist și compozitorul parizian Berlioz.

Sursa de inspirație pentru acest nou instrument nu este cunoscută, dar sunetul saxofonului este foarte asemănător cu cel emis de asocierea unui clarinet (instrument muzical de suflat, făcut din lemn, în formă de tub lărgit la un capăt și prevăzut cu găuri laterale care se pot închide și deschide cu ajutorul unor clape) cu un oficleid (instrument muzical de suflat din alamă, cu timbru de bas). Sax lucrase alături de tatăl său în laboratorul unde fusese creat atât clarinetul, cât și oficleidul. Este deci, probabil, că Sax a vrut să realizeze un instrument care să întrunească atât calitățile tehnice, cât și pe cele muzicale ale celor două și care să atingă un nivel ridicat de flexibilitate. Aceasta poate explica de ce l-a numit inițial ''vocea lui Sax''.


 

2014-02-06 08:05:00
Vezi Continuarea 

Festivalul Internațional de Film de la Berlin, la a 64-a ediție

Producții cinematografice din întreaga lume, actori și cineaști se reunesc între 6 și 16 februarie, la Festivalul Internațional de Film de la Berlin, ajuns la a 64-a ediție.

 

Foto: (c) SORIN LUPSA / AGERPRES ARHIVA 



Festivalul Internațional de Film de la Berlin (Internationale Filmfestspiele Berlin), numit și Berlinale, este una din principalele competiții cinematografice din lume. Prima ediție a avut loc în Berlinul de Vest, în 1951, la inițiativa lui Oscar Martay, fost ofițer în armata americană implicat în industria de film. Din 1978, festivalul s-a desfășurat în luna februarie a fiecărui an. Este considerat festivalul cu cel mai numeros public din lume, după numărul de tichete vândute și al legitimațiilor de acces. În cadrul evenimentului rulează până la 400 de filme în diferite secțiuni, acoperind o varietate de teme și stiluri cinematografice. Aproximativ 20 de filme concurează în competiție pentru Ursul de Aur și Ursul de Argint. Din 2001, directorul festivalului este Dieter Kosslick, fondatorul European Low Budget Forum (Forumul european de film cu buget redus).

La ultima ediție a Berlinalei, din 2013, regizorul chinez Wong Kar-wai a prezidat juriul, iar filmul său ''The Grandmaster'' a fost proiectat în deschiderea Festivalului. Premiul Ursul de Aur pentru cel mai bun film a fost acordat peliculei ''Poziția Copilului'' (Child's Pose), în regia lui Călin Peter Netzer. 

 


Foto: (c) VLAD STAVRICA / AGERPRES ARHIVA

Programul festivalului

Evenimentul cuprinde șapte secțiuni diferite, pentru care filmele sunt selectate de un director de secțiune, consiliat de un juriu de experți. Filme de toate genurile, mărimile și formatele își găsesc locul în secțiunile evenimentului: cinema internațional în Competiție, producții independente și de artă în Panorama, filme pentru publicul tânăr în Generation, noi descoperiri și tinere talente de pe scena germană în Perspektive Deutsches Kino, cinematografie experimentală, neobișnuită și de avantgardă în Forum și o explorare a posibilităților cinematice în Berlinale Shorts. Secțiunea Berlinale Special, care include și Berlinale Special Gala, include difuzarea de producții noi extraordinare și decernarea unor distincții marilor personalități ale cinematografiei.

Secțiunea Competiție cuprinde filme de lungmetraj care nu au fost lansate în afara țării de origine. Panorama cuprinde noi filme independente și de artă care tratează subiecte controversate sau stiluri estetice neconvenționale. Filmele din această categorie, ce tratează teme cu ecouri istorice, cum ar fi homosexualitatea, sunt menite să stârnească reacții și discuții. În secțiunea Forum, dedicată tinerilor regizori și filmului experimental, nu există restricții de format sau gen, iar producțiile nu concurează pentru premii. Secțiunea Generation cuprinde un mix de scurtmetraje și lungmetraje adresate publicului tânăr sau copiilor.

 

Berlinale Shorts include scurtmetraje care au arătat abordări speciale în regie. Filmele scurte sunt răsplătite, la rândul lor, cu Ursul de Aur și Ursul de argint.

2014-02-05 18:41:00
Vezi Continuarea 

Programul pentru copii Aventura Dezvoltării, la Muzeul Antipa

Programul "Aventura Dezvoltării", dedicat copiilor între 8 și 12 ani, va fi organizat în perioada februarie - iunie de Muzeul Național de Istorie Naturală "Grigore Antipa".

 

Foto: (c) CRISTIAN NISTOR / AGERPRES ARHIVA

 

Direcția de Comunicare a Muzeului Antipa informează într-un comunicat transmis AGERPRES că "Aventura Dezvoltării" este un program care include patru module: Comunicare și negociere; Managementul timpului; Managementul schimbării și Micul Antreprenor — prin care copiii participă la jocuri și activități distractive, având ocazia de a-și valorifica aptitudinile adecvate fiecărei situații și de a descoperi lucruri noi, menite să îi ajute în dezvoltarea lor viitoare.

În cadrul primului modul, "Comunicare și negociere", copiii vor avea ocazia de a descoperi lucruri noi despre comunicare și negociere, de a conștientiza anumite aspecte cărora poate nu le acordau importanța cuvenită.

În jocurile lor micuții vor avea posibilitatea de a-și exersa abilitățile de ascultare, de a acorda atenție limbajului nonverbal, de a (re)descoperi arta de a pune întrebări.

2014-02-05 13:59:00
Vezi Continuarea 

Georgo Horvath și Ștefan Voicu - curatorii Bienalei Internaționale de Artă Contemporană București

Georgo Horvath și Ștefan Voicu sunt curatorii Bienalei Internaționale de Artă Contemporană București (BUCHAREST BIENNALE 6), a anunțat, miercuri, Răzvan Ion (foto), directorul fondator al Bienalei, în cadrul unei conferințe desfășurate la PAVILION - Centrul pentru artă și cultură contemporană.

 

Foto: (c) CRISTIAN NISTOR / AGERPRES ARHIVA

 

Aflată la cea de-a șasea ediție, Bienala Internațională de Artă Contemporană București se va desfășura în perioada 23 mai — 24 iulie, deschiderea oficială și preview-ul urmând să aibă loc în data de 22 mai.

"Tema ediției din acest an este "Apprehension. Understanding Through Fear of Understanding" (Aprehensiune. Înțelegând prin frica de a înțelege) care va încerca să chestioneze posibilele relaționări tacite dintre frică și înțelegere care eludează guvernabilitatea, în viața de zi cu zi și dincolo de aceasta. E vorba de frică înțeleasă ca metodă epistemică și frica de a cunoaște ca o tactică politică. Vom încerca să lucrăm cu artiști care explorează apropierile tacite dintre frică și înțelegere", a spus Ștefan Voicu, aflat off-line din Italia.

Georgo Horvath a anunțat că printre artiștii reprezentativi pentru proiecția temei care au fost selectați de curatori se numără: Erwin Wurm (Austria), Chiara Fumai (Italia), Janos Sugar (Ungaria), și Adrian Dan, Dan Beudean, Matei Arnăutu, Zoltan Bela, toți din România.

Lista finală a participanților urmează a fi publicată la finalul lunii martie, a precizat Horvath.

Ștefan Voicu a menționat că artiștii au fost selectați pe baza lucrărilor acestora.

"Deocamdată este o listă preliminară, unii vor mai fi adăugați, noi nu facem o retrospectivă", a adăugat Ștefan Voicu, menționând că organizatorii s-au bazat pe o cercetare realizată în acest sens.

Spațiile de desfășurare a evenimentului, selectate de organizatori, includ: Institutul de Cercetări Politice, Muzeul Țăranului Român, Pavilion și Combinatul Fondului Plastic, a spus Georgo Horvath. De asemenea, Întreprinderea "Faur" va servi drept scenă pentru diverse evenimente paralele, a mai spus el.

La insistența unor galeriști prezenți la conferință, Răzvan Ion a anunțat încetarea colaborării cu Nicolaus Schafhausen, curator internațional de renume, "din cauza unor incompatibilități conceptuale și de abordare care ar fi putut genera un risc reputațional", explicând că acesta nu avea un contract curatorial și nu putea garanta respectarea unor termene, precum acela de 22 mai.

"Eu îi port același respect lui Nicolaus Schafhausen pentru lucrurile pe care le-am făcut împreună, dar, din respect pentru cei doi curatori ai ediției, prefer să mai discut despre acest subiect", a spus Răzvan Ion.

El a menționat pentru AGERPRES că despărțirea de Nicolaus Schafhausen "a survenit natural", din cauza problemelor legate de "nerespectarea deadline-urilor și din cauza inconsistenței conceptuale".

Ion a menționat că Bienala are, încă de la prima ediție, un buget asigurat de parteneri privați, nereușind să aibă o colaborare cu instituții publice, în afară de ICR, care a ajutat într-o serie de privințe.

Prin modelul de succes pe care l-a impus în edițiile precedente, BUCHAREST BIENNALE și-a stabilit poziția pe scena internațională ca fiind una dintre cele mai importante bienale din Europa, principala prioritate a organizatorilor rămânând menținerea bunei reputații a proiectului și implementarea sa într-o manieră etică.

2014-02-05 12:35:00
Vezi Continuarea 

Două producții de la Berlinala 2014, pe marile ecrane românești

Două dintre producțiile participante la Festivalul Internațional de Film de la Berlin, care începe joi, vor fi aduse în România de Independența Film - lungmetrajele "In Order of Disappearance", cu Stellan Skarsgard, și "Dans la cour", cu Catherine Deneuve.

 

Foto: (c) AGERPRES ARHIVA /ALEX TUDOR 


Ajuns la a 64-a ediție, binecunoscutul festival de la Berlin se va desfășura în intervalul 6 — 16 februarie, informează un comunicat al distribuitorilor remis AGERPRES.

Filmul "In Order of Disappearance/ Kraftidioten", aflat în competiția festivalului, este o comedie neagră thriller norvegiană cu Stellan Skarsgĺrd ("Nymphomaniac", "Breaking the Waves", "Melancholia") și Bruno Ganz. Filmul spune povestea unui șofer de camion care ajunge peste noapte un fel de erou justițiar necunoscut.

Regia este semnată de Hans Petter Moland, care a fost în competiția de la Berlin și în 2004 cu "The Beautiful Country" și în 2010 cu "En ganske snill mann".

2014-02-05 11:32:00
Vezi Continuarea 

Elevii care studiază limba franceză pot participa la concursul de creație poetică organizat de OIF

Elevii care studiază limba franceză (doar ca limba străină) în școlile primare, gimnaziale sau liceale din România pot participa la concursul de creație poetică francofonă lansat de Organizația Internațională a Francofoniei sub patronajul poetului Frédéric Jacques Temple, câștigător al premiului "Apollinaire" în anul 2013.

 

Foto: (c) GRIGORE POPESCU / AGERPRES ARHIVA

 

Potrivit unui comunicat publicat pe site-ul MEN, concursul constă în a compune un poem în limba franceză, care să aibă legătură cu numărul 19.

Organizatorii precizează că textul va trebui să aibă un titlu și să fie scris sub forma unui poem clasic sau modern, chiar și sub forma unui cântec, iar textele trebuie trimise înainte de 3 martie.

2014-02-05 10:45:00
Vezi Continuarea 

TEATRE ȘI OPERE NAȚIONALE: Teatrul Național ''Marin Sorescu'' din Craiova

Teatrul Național ''Marin Sorescu'' din Craiova a fost înființat în 1850. În primele decenii de existență, aici s-au pus în scenă preponderent spectacole muzicale și vodeviluri, precum ''Muza de la Burdujeni'', ''Carantina'', ''Nuntă țigănească'', ''Rudele nevestei mele''. În 1854, destinele instituției îi sunt încredințate lui Theodor Teodorini, artist cu studii dramatice făcute în Franța și Italia, care dincolo de realizarea unor spectacole de bună factură, creează o adevărată școală a teatrului românesc cu actori precum Aristizza Romanescu, Constantin Serghie, Romald Bulfinski, Remus Comăneanu etc.

 

Foto: (c) ALEX MICSIK / AGERPRES ARHIVA 



După 1900, accentul a fost pus pe spectacolele dramatice, în principal pe clasicii dramaturgiei universale, cu precădere Shakespeare și Moliere.

Teatrul Național din Craiova a devenit un reper în viața culturală românească la jumătatea anilor '50, când aici au fost angajați mulți dintre actorii ''generației de aur'': Gheorghe Cozorici, Amza Pellea, Silvia Popovici, Constantin Rauțki, Victor Rebengiuc, Dumitru Rucăreanu, Sanda Toma, împreună cu profesorul lor, regizorul Vlad Mugur.

Începând cu anul 1989, Naționalul din Craiova cunoaște un neîntrerupt șir de succese, prin colaborarea cu regizorul Silviu Purcărete, care a realizat aici: ''Piticul din grădina de vară de D.R. Popescu'' (1989), ''Ubu rex cu scene din Macbeth'' după Alfred Jarry și William Shakespeare (1990), ''Titus Andronicus'' de Shakespeare (1992), ''Phaedra'' după Seneca și Euripide (1993), ''Danaidele'' (1995) și ''Orestia'' (1998) după Eschil, ''A douăsprezecea noapte'' (2004) și ''Măsură după măsură'' (2008) după Shakespeare. Aceste spectacole au fost prezentate în peste 80 de turnee și festivaluri internaționale, cu contribuția unor actori precum Ilie Gheorghe, Valer Dellakeza, Tudor Gheorghe.

În aceeași perioadă, trupa alcătuită din peste 150 de artiști și tehnicieni a colaborat și cu alți regizori prestigioși, precum Vlad Mugur, Tompa Gabor, Mihai Măniuțiu, Mircea Cornișteanu, Claudiu Goga, László Bocsárdi, fapt care a propulsat Teatrul Național din Craiova într-o poziție privilegiată în cadrul teatrului românesc și internațional, acesta realizând, în total, peste 120 turnee în 55 de țări.

În stagiunea 2013-2014, Naționalul craiovean are în repertoriul său piese precum ''O furtună'' de Shakespeare, în regia lui Silviu Purcărete; ''Ăl de l-a văzut pe Dumnezeu'' de Marin Sorescu, regia Mirela Cioabă; ''Hotel Baltimore'' de Lanford Wilson, regia Peter Schneider, toate jucate la Sala ''Amza Pellea''. La Sala Studio "Ion D. Sîrbu", spectatorii pot urmări, printre altele, piesele ''Chinezii'' de Michael Frayn, regizată de Mircea Cornișteanu; ''Occident Express'' de Matei Vișniec, regia Alexandru Boureanu.

2014-02-05 09:34:00
Vezi Continuarea 

Spectacolul "Dumnezeu iubește", de Zlata Demina, în premieră la Teatrul Bulandra

Spectacolul "Dumnezeu iubește", de Zlata Demina, în regia Ioanei Petre, va fi prezentat în premieră joi, de la ora 20,00, în cadrul Laboratorului de Noapte, la Sala Liviu Ciulei Laborator de la Teatrul Bulandra.

 

Foto: (c) AGERPRES ARHIVA/ PAUL BUCIUTA 


Din distribuție fac parte actorii Ana Ioana Macaria, Ilinca Hărnuț, Cătălina Bălălău, Oana Popescu și Filip Panait, potrivit unui comunicat al organizatorilor remis AGERPRES.

2014-02-05 09:31:00
Vezi Continuarea 

O INVENȚIE PE ZI: Cravata

Istoricul cravatelor datează de câteva sute de ani. Cravatele au apărut în jurul anului 1660, când un regiment din Croația, atunci parte a Imperiului Austro-Ungar, sărbătorind victoria asupra Turciei, a vizitat Parisul. Aici, soldații au fost prezentați regelui Ludovic al XIV-lea. Ofițerii regimentului purtau batiste colorate, din mătase, în jurul gâtului. Obiceiul provenea probabil de la vechii oratori romani care le purtau pentru a-și încălzi corzile vocale. Aceste batiste au fost admirate de rege, care, la foarte scurt timp după aceea, le-a transformat în embleme ale regalității, creând chiar un regiment al Cravatelor Regale. Cuvântul ''cravată'' este un derivat de la ''croat''.

 

Foto: (c) MIHAI POZIUMSCHI / AGERPRES FOTO

 

Foarte repede, obiceiul a trecut și în Anglia. Niciun gentleman nu se mai considera bine îmbrăcat fără să aibă un fel de eșarfă în jurul gâtului. Cu cât aceasta era mai decorativă, cu atât mai bine. Uneori, cravata era purtată atât de sus, încât bărbații nu mai puteau să-și miște capul fără să-și întoarcă tot corpul.

În America, de asemenea, cravata reprezenta un element foarte important din ținuta unui bărbat. Cravatele au fost inițial importate din Europa, dar în foarte scurt timp industria aceasta s-a dezvoltat astfel încât, la începutul secolului al XX-lea, cravatele americane erau la concurență cu cravatele europene. Acestea din urmă aveau încă un mare avantaj. Erau importate la scară foarte largă. În jurul anilor 1960, moda cravatelor a înregistrat o scădere considerabilă, având în vedere atitudinea rebelă a tinerilor, manifestată împotriva tradiționalismului și a formalităților. Până la sfârșitul anilor 1970, acest lucru s-a modificat până la punctul în care, în anii 1980, vânzarea cravatelor a ajuns la cel mai înalt nivel de până atunci.

La sfârșitul anilor 1960, dimensiunile unei cravate ajunseseră până la 12 centimetri lățime. Pe de altă parte, tot în jurul anilor 1950-1960, a început să fie purtat un nou model de cravată, respectiv cea subțire. Aceasta s-a remarcat mai ales în rândul tinerilor, popularitatea ei crescând datorită membrilor trupei Beatles, care purtau deseori cravate negre subțiri.

2014-02-05 08:03:00
Vezi Continuarea 

Muzeul Țăranului Român aniversează miercuri 24 de ani de la (re)înființare

Muzeul Național al Țăranului Român aniversează miercuri 24 de ani de la (re)înființare, ocazie cu care intrarea în expoziția permanentă și în expozițiile temporare va fi liberă, a anunțat instituția de cultură.

 

Foto: (c) ALEX TUDOR / AGERPRES ARHIVA

 

În această zi aniversară, MNȚR își invită publicul la vernisajele a două expoziții — "Rușii lipoveni din România", deschisă la Sala Laolaltă și Școala Satului, și "În urma acului. Românii de peste Bug", la Sala Irina Nicolau.

Programul se va încheia cu un concert de muzică de cameră cu piese de George Enescu, Doru Popovici și Constantin Silvestri, susținut de orchestra Philarmonia a Centrului Național de Artă "Tinerimea Română", care va avea loc la Studioul Horia Bernea.

Deschisă până pe 27 aprilie, expoziția "Rușii lipoveni din România" prezintă obiecte având caracter religios, fotografii, port, obiecte folosite la pescuit, dar și de uz casnic, iar "În urma acului. Românii de peste Bug", care va putea fi vizitată până pe 2 martie, propune un discurs vizual, audio și audiovizual despre povestea cusăturilor românești din Donbas.

Considerat unul dintre cele mai diversificate muzee din familia europeană a muzeelor de arte și tradiții populare, Muzeul Național al Țăranului Român organizează peste 200 de evenimente pe an iar pragul îi este trecut de sute de mii de vizitatori.

În 2014, MNȚR are prevăzute consolidarea clădirii instituției, valoarea lucrărilor ridicându-se la aproximativ 6 milioane de euro, reorganizarea și readucerea la standarde europene a Studioului "Horia Bernea", precum și o nouă sală destinată expozițiilor temporare, într-una dintre mansarde.

Pe perioada lucrărilor, expoziția permanentă a muzeului nu va fi integral închisă.

2014-02-05 07:37:00
Vezi Continuarea 

Conferința "Giganții oceanelor", sâmbătă, la Muzeul Antipa

Muzeul Național de Istorie Naturală "Grigore Antipa" continuă sâmbătă seria conferințelor din cadrul proiectului "Istoria lumii vii în 10 exponate" cu un eveniment intitulat "Giganții oceanelor", informează un comunicat al instituției remis AGERPRES.

 

Foto: (c) VLAD STAVRICA / AGERPRES ARHIVA

 

Acest proiect este realizat de către Muzeul "Antipa" în colaborare cu revista educațională Terra Magazin și își propune să prezinte elevilor și publicului larg 10 dintre cele mai importante piese din expunerea permanentă a Muzeului.

Sâmbătă, admiratorii Antipa sunt invitați în Sala Multimedia la conferința intitulată "Giganții Oceanelor", susținută de specialistul muzeului, George Năzăreanu.

De-a lungul timpului, poveștile spuse de marinari, basmele și credințele populare au influențat atitudinea oamenilor față de animalele existente în adâncurile oceanelor. Aceste animale au fost percepute, nu de puține ori, ca adevărați monștri, în principal datorită fizicului lor sau aparențelor lor morfologice.

Diavolii de mare, peștii — fierăstrau, peștii—spadă și rechinii ciocan, șerpii acvatici uriași și balenele uriașe ori cu cocoașă, toți acești giganți ai oceanelor își au povestea lor, care merită auzită.

2014-02-04 16:30:00
Vezi Continuarea 

Expoziție românească de fotografie, vernisată la sediul Comisiei Europene

Trimisul special al AGERPRES, Cătălina Matei, transmite: Expoziția de fotografie "România, oameni și locuri", aparținând artiștilor români Sorin Onișor și Bogdan Comănescu, a fost vernisată luni seară la sediul Comisiei Europene de la Bruxelles, în prezența comisarului european pentru agricultură, Dacian Cioloș, a ambasadorului țării noastre în Belgia, Ștefan Tinca, a conducerii ICR Bruxelles, precum și a numeroși participanți.

 

Foto: (c) AGERPRES ARHIVA/CONSTANTIN DUMA 


În cele 40 de imagini care compun expoziția de fotografie, cei doi artiști români aduc aproape de public expresivitatea debordantă a oamenilor simpli, autenticitatea vieții rurale și povești fascinante ale locuitorilor unor ținuturi izolate sau arhaice din România.

Cei doi fotografi au dorit astfel să frapeze, să sensibilizeze și să conștientizeze valorile proprii, recunoștința de a trăi și avântul de a experimenta viața într-un alt mod.

"Este o expoziție care face parte din sfera de evenimente pe care am încercat să le promovez de când sunt la Bruxelles, să permită cel puțin celor care lucrează în Comisia Europeană, dar și celor care trec zilnic prin holul Comisiei Europene, să vadă România și altfel decât văd la televizor sau decât citesc în presă sau în ghidurile turistice pe care le consultă.

În această serie se înscrie și această expoziție, expoziție la care am ținut foarte mult și pentru că, dincolo de faptul că este vorba de artă, cei doi fotografi au știut să facă această artă din realitățile cotidiene ale lumii rurale din România și totodată adevărate documente vizavi de ceea ce înseamnă astăzi mediul rural din România, cu tradițiile lui, cu realitățile lui, cu legătura dintre oameni și natură, cu specificul țăranului român", a declarat comisarul european pentru agricultură și dezvoltare rurală, Dacian Cioloș, gazda manifestării.

Potrivit acestuia, expoziția reprezintă arta culeasă direct din realitatea cotidiană, din ceea ce mai putem trăi încă astăzi în mediul rural din România.

"Și, dincolo de simțul artistic, se reflectă în aceste fotografii foarte multă omenie, atât din partea celor care sunt în fotografii, dar mai ales din partea celor care le-au făcut și care au căutat să transmită, dincolo de peisaje, și omul, care face din mediul rural românesc un mediu dinamic și specific", a subliniat Dacian Cioloș.

El a mărturisit că este, la rândul său, nostalgic față de viața trăită la țară, la bunicii săi. "Și regăsesc, încă, în satul bunicilor, acest sentiment care nu mai are aceeași autenticitate pe care o simțeam în urmă cu 15-20 de ani. Și, sigur că, așa va evolua, sunt eu convins, întreaga țară, o să evolueze și mediul rural, oamenii care locuiesc acolo și care vor rămâne vor vrea să-și construiască viața altfel. Dar, dincolo de această transformare, va dispărea și o parte importantă din acest autentic — ceea ce a însemnat pentru societatea românească mediul rural și ceea ce a însemnat țăranul român. Și este important să avem această referință văzută prin oameni cu suflet mare, dar și artiști", a completat comisarul european.

2014-02-04 12:04:00
Vezi Continuarea 

Marioara Murărescu, înmormântată cu onoruri militare

Realizatoarea TV Marioara Murărescu va fi înmormântată cu onoruri militare marți, în jurul orei 12,00, la Cernica, au precizat pentru AGERPRES reprezentanți ai MApN.

 

Foto: (c) AGERPRES ARHIVA/CRISTIAN NISTOR 


Marioara Murărescu a fost decorată în 2009 cu Ordinul "Steaua României" în grad de Cavaler.

Luni, trupul neînsuflețit al Marioarei Murărescu a fost depus la parterul clădirii Studiouri, în holul mare al Televiziunii Române. Realizatoarea emisiunii "Tezaur folcloric" a încetat din viață săptămâna trecută.

Începând din iunie 2013 a fost internată de mai multe ori în diferite unități medicale. Îndrăgita realizatoare TV a fost diagnosticată în 2008 cu cancer la sân, suferind două intervenții chirugicale iar în 2013 a fost supusă unei intervenții chirurgicale la coloana vertebrală.

Marioara Murărescu și-a început cariera în Radiodifuziunea Română în 1972, realizând la început emisiuni radio, iar din 1977, emisiuni folclorice și programe speciale în TVR.

2014-02-04 10:34:00
Vezi Continuarea 

Realizatoarea TV Marioara Murărescu va fi înmormântată marți la Cernica

Realizatoarea TV Marioara Murărescu va fi înmormântată marți, în jurul orei 12,00, la Cernica, după ce luni admiratorii i-au putut aduce un ultim omagiu la sediul Televiziunii Române din Capitală.

 

Foto: (c) AGERPRES FLUX/ANGELO BREZOIANU 


Luni, trupul neînsuflețit al Marioarei Murărescu a fost depus la parterul clădirii Studiouri, în holul mare al Televiziunii Române. Realizatoarea emisiunii "Tezaur folcloric" a încetat din viață săptămâna trecută.

Începând din iunie 2013 a fost internată de mai multe ori în diferite unități medicale. Îndrăgita realizatoare TV a fost diagnosticată în 2008 cu cancer de sân, suferind două intervenții chirugicale iar în 2013 a fost supusă unei intervenții chirurgicale la coloana vertebrală.

Marioara Murărescu și-a început cariera în Radiodifuziunea Română în 1972, realizând la început emisiuni radio, iar din 1977 emisiuni folclorice și programe speciale în TVR.

2014-02-04 07:45:00
Vezi Continuarea 

DOCUMENTAR - Martha Bibescu, prințesa de la Palatul Mogoșoaia

Scriitoare, om politic, o femeie răpitor de frumoasă, cu o inteligență strălucitoare, prințesa Martha Bibescu a fost una dintre cele mai distinse personalități ale aristocrației europene din secolul XX. Descendentă a ilustrelor familii Lahovary și Mavrocordat, ea s-a remarcat și ca gazdă a fastuoaselor întâlniri mondene de la Palatul Mogoșoaia, palat pe care îl iubea nespus.


Foto: (c) SORIN LUPSA / AGERPRES ARHIVA 



Născută în urmă cu 125 de ani, la 28 ianuarie 1889, la București, figură-cheie pentru diplomație, literatură și, în general, "lumea bună" a Europei interbelice, prințesa Martha Bibescu este un exemplu strălucit pentru supraviețuirea "sângelui albastru''.

Mama sa, Smaranda (Emma) Mavrocordat, descindea din ramura moldoveană a domnitorului Constantin Mavrocordat, iar tatăl său, Ion N. Lahovary a fost, de-a lungul anilor, ministru al României la Paris, ministru de externe și președinte al Senatului.

Crescută și formată sub semnul acestui impunător arbore genealogic, Martha Bibescu și-a împlinit educația primită într-o mănăstire din Belgia cu cea specific românească.

Prin forța împrejurărilor, cercul prietenilor Marthei Bibescu a fost ilustru. O dată — abia se ridicase în picioare — a văzut pe o măsuță din salonul Legației de la Paris fotografia prințului moștenitor și "portretul unei tinere fete cu părul blond, pe care prințul avea s-o ia în căsătorie: principesa Maria". I-a reîntâlnit câțiva ani mai târziu la Constanța, unde au petrecut împreună vacanța de Paște. Avea 12 ani și sfiiciunea unui copil crescut la mănăstire. Așa a crezut prințul Ferdinand, deși ceva din acest copil îl magnetiza și îl intimida. "Ceea ce-i era drag în mine era copilăria", își amintea ea peste un sfert de veac.

A fost mult timp, datorită calităților sale extraordinare, prietena principesei Maria, viitoarea regină a României. Aceasta o admira sincer.

''Martha intrase în viață înțeleaptă de la început și plină de știință. De copilă, Martha era un om în toată firea. Am cunoscut-o fetiță, în primii ani după venirea mea în România, căci era între noi o diferență de zece ani. O poreclisem 'poney' (...). Din prima ei copilărie, Martha dădea semne că va fi frumoasă și visa măriri. O însuflețea tot ce era măreț în astă lume, fie că era vorba de regi sau de orice alt lucru de seamă. Nume mari, succese mari, talente mari, cariere fabuloase, toate o vrăjeau pe mica fetiță cu ochi căprui, cu minte ageră și cercetătoare. Îmi plăcea să o am pe lângă mine; avea o fire nespus de bogată și de învioratoare, iar adorația ce avea pentru mine îmi măgulea vanitatea de ființă tânără. Aveam doar un nume însemnat și două lungi șiruri de străbuni în amândouă capetele Europei; toate acestea le știa Martha. Ca toți Lahovareștii era un soi de enciclopedie chiar la vârsta ei fragedă, și avea o memorie minunată; niciodată nu uita nimic și nici nu se înșela. Chiar când era copilă nu mi se părea că sunt lângă un suflet mult mai tânăr decât al meu. În 'poney' nu era nimic naiv, ochii erau pânditori și mintea mereu în lucrare. Fetița frumoasă ajunse o femeie cât se poate de atrăgătoare, ba chiar o adevărată frumusețe: cu ochii ei mari, (...) Martha avea ceva din Circe în puterea ei de a fermeca'', o descrie regina Maria în ''Povestea vieții mele''.

Prin căsătoria, în 1905, cu prințul George Valentin Bibescu, nepot de frate al lui George Bibescu, domnitorul abdicat la 1848, scriitoarea a devenit prințesa Martha Bibescu, intrând într-o familie princiară, din care mai fac parte Ana-Elisabeta Brâncoveanu, contesa Ana de Noailles și Elena Văcărescu, dar și cu rude franceze în genealogie directă cu familia împăratului Napoleon Bonaparte.

Prințul George Valentin Bibescu descoperise în "minunata copilă" femeia visurilor sale. Până în momentul oficierii căsătoriei, logodnicii au locuit în castelul de la Posada împreună ori sub supravegherea prințesei de Beauffremont, Henriette de Caraman-Chimay, nepoata lui Napoleon I și mama prințului Bibescu. După dispensa Vaticanului — viitoarea mare scriitoare fiind catolică — s-a putut celebra căsătoria, cu mare fast, la biserica Domnița Bălașa. Martha nu împlinise 17 ani.

"Pe atunci îmi ascundeam vârsta și asta din considerente contrarii celor ce provoacă îndeobște asemenea minciuni. Căsătoria mea de o precocitate care din secolul al XVIII-lea nu-și mai găsea locul în moravurile societății franceze, făcea mistificarea lesnicioasă: eram luată drept o fetișcană", — a mărturisit ea, peste ani.

Trei ani mai târziu, prima ei carte a propulsat-o printre elitele spiritualității europene. Totul a început de la o călătorie. Curând după căsătorie, soții Bibescu au plecat în Persia, unde prințul George Valentin Bibescu a primit o însărcinare diplomatică. Trei automobile decapotabile au străbătut, cu viteza neverosimilă de 30 de kilometri pe oră, șosele și drumuri stăpânite până atunci doar de trăsuri și de cămile. La întoarcerea în Franța, "ispitită" de Maurice Barres să aștearnă pe hârtie impresiile de călătorie, prințesa a devenit scriitoare. "Cele opt paradisuri", cheia ce i-a deschis poarta consacrării, a entuziasmat. Academia Franceză a premiat-o, Apollinaire și Anatole France s-au întrecut în laude, iar Marcel Proust i-a declarat: "Sunteți un scriitor desăvârșit, prințesă..." 

 

alternative text


Foto: Palatul Mogoșoaia
(c) ALEX TUDOR / AGERPRES ARHIVA

A scris lucrări autobiografice și de inspirație istorică, unele publicate sub pseudonimul Lucille Duclos. A primit oaspeți de seamă la Posada și la Mogoșoaia, palatul primit în dar, în anul 1912, de la soțul ei. Asemenea rudei sale prin alianță, Elena Văcărescu, a luptat pentru țara sa. În Primul Război Mondial, din octombrie 1916 până în mai 1918, a condus Spitalul nr. 118, amenajat pe proprie cheltuială în grajdurile de pe Strada dr. Grozovici. Rolul ei exact se poate presupune din nota Zoiei Bengescu, datată 1 noiembrie 1918: "La spital am fost foarte îngrijorați în ultimele zile din cauza arestării Marthei Bibescu, directoarea noastră. Pare o afacere misterioasă". I-a cultivat pe germani pentru a culege informații. A acționat astfel în memoria lui Ioan N. Lahovary, mort fulgerător în 1915, și în acord cu soțul ei. Aviator pasionat, prințul Bibescu se înrolase voluntar în Armata Română și sub comanda lui cele două escadrile de recunoaștere ale forțelor aeriene române au efectuat numeroase raiduri deasupra liniilor germane.

''A fost acuzată de spionaj. S-a spus și că lordul Thompson a fost cel care a inițiat-o! Nu avea la ce să o inițieze, că era mai deșteaptă decât Thompson, a moștenit și de la Lahovarești, și de la Mavracordati toate calitățile lor'', spunea într-un interviu televizat academicianul Constantin Bălăceanu Stolnici.

A urmat publicarea volumului "Izvor, țara sălciilor", o simfonie de culori pastelate, de verdicte și de profeții optimiste. "Va veni o vreme când acest popor român, care n-a fost cunoscut până acum, va fi luat în seamă... Din această țară, trecută sub tăcere, vor răsuna cântece și muzică, neamul acesta va renaște după un mileniu de existență și lumea se va mira ca de o minune să afle, în sfârșit, tot ceea ce el posedă din conștiința universală", scria Martha Bibescu. Succesul cărții a fost imens. "Cum să nu iubești România după ce-ai citit 'Izvor'"?! — se întreba retoric Rainer Maria Rilke.

Pe 8 decembrie 1916, în timp ce se afla la Posada, a primit vestea că dragul său palat a fost jefuit. Pagubele erau foarte mari: mobilierul distrus, perdelele smulse, vesela furată, iar bisericuța ortodoxă din curtea palatului transformată în grajd. După 1925, Martha Bibescu a investit toți banii obținuți din vânzarea moșiilor Lahovari și a cărților sale pentru restaurarea palatului, iar la sfârșitul anului 1927, Mogoșoaia arăta fabulos.

 

alternative text


Foto: Palatul Mogoșoaia
(c) CRISTIAN NISTOR / AGERPRES FLUX

După venirea la putere a lui Carol al II-lea, prietenul ei de-o viață și partener de vânătoare, prima lovitură pe care a resimțit-o Martha Bibescu a fost asasinarea lui I.G. Duca. Din acel moment, între ea și Mișcarea Legionară s-a deschis o prăpastie adâncă, devenită periculoasă după izgonirea lui Carol al Il-lea. Volumul ei "Izvor, țara sălciilor" a fost ars în public, în Piața Victoriei, pe rugul format din "cărți otrăvite". În dimineața zilei de 23 noiembrie 1940 i-au venit legionarii lui Horia Sima la ușă.

"Unul dintre valeți se înființează în camera chinezească și-mi spune: 'Îmi pare rău să vă spun, este percheziție legionară în casă. Treaba a durat de la 9 dimineața până la 6 seara... La șase seara, legionarii pleacă în camionul cu care au venit. Au jefuit spiritul acestei case (Palatul Mogosoaia, n.r.) fără niciun folos pentru nimeni", scria Martha. Patru zile mai târziu ea menționa sec: "Legionarii au făcut dreptate: l-au asasinat pe Iorga!". Cine putea citi dincolo de cuvintele scrise, înțelegea durerea ei.

La 2 iulie 1941 a murit, în urma unui cancer pulmonar, prințul George Valentin Bibescu. Martha scria: ''George — astăzi. La ora 10 și 20. Agonia. Apoi moartea... Tot ce am scris despre tine în această zi, în care viața mea se sfârșește cu a ta, George...''. La Mogoșoaia, prin fața catafalcului, s-au perindat, trei zile și trei nopți, oameni de toate culorile politice.

De altfel, legăturile Marthei Bibescu cu mari oameni politici ai vremii sunt binecunoscute. Frumoasă, șarmantă și inteligentă, a știut întotdeauna să gestioneze cu naturalețe relațiile cu cei mai importanți bărbați ai Europei. ''A avut relații uimitoare în cercurile politice europene și americane: Asquith, șeful partidului liberal din Marea Britanie, Ramsay Mc Donald, fost de mai multe ori prim-ministru al Angliei, i-a cunoscut pe Winston Churchill, Anthony Eden, Neville Chamberlain, iar Sir Samuel Hoare a fost oaspetele ei la Mogoșoaia'', scrie Maria Brăescu în lucrarea sa de doctorat, în care a cercetat latura artistică a Marthei Bibescu.

2014-01-28 08:21:00
Vezi Continuarea 

Florina Cercel, Damian Crâșmaru, Adela Mărculescu și Costel Constantin, în premieră în piesa "Quartet"

Florina Cercel, Damian Crâșmaru, Adela Mărculescu și Costel Constantin se întâlnesc pe aceeași scenă în spectacolul "Quartet", care va avea premiera pe 1 martie, într-un nou spațiu dedicat teatrului din Capitală, Teatrelli, a declarat pentru AGERPRES actrița Florina Cercel.

 

Foto: (c) ALEX TUDOR / AGERPRES ARHIVA

 

Spectacolul este regizat de Dan Tudor și spune povestea a patru muzicieni celebri pensionați care se reunesc pentru a celebra aniversarea compozitorului Giuseppe Verdi printr-un mic concert. De altfel, textul de la originea spectacolului a fost ecranizat de Dustin Hoffmann în 2012, celebrul artist coordonând pentru acest film actori de excepție precum Maggie Smith, Michael Gambon și Billy Connolly.

"Eu o să joc rolul pe care îl are Maggie Smith în film", a spus Florina Cercel. Actrița, care împlinește marți 71 de ani, a spus că își va petrece o mare parte a zilei de naștere la repetițiile pentru acest nou spectacol. De altfel, ea și-a amintit că, de-a lungul timpului, a petrecut majoritatea aniversărilor pe scenă. "Anul trecut, când am împlinit 70 de ani, am fost sărbătorită de colegii de la Teatrul Național din Craiova, unde am jucat atunci în 'Gaițele'", a adăugat Florina Cercel.

Actrița Florina Cercel s-a născut la 28 ianuarie 1943, la Piatra Neamț. A absolvit Institutul de Artă Teatrală și Cinematografică din București, clasa profesorilor Jules Cazaban, Cornel Todea, Victor Moldovan (1964). În cei peste 40 de ani de carieră, a avut peste 100 de roluri în teatru, film și radio.

A debutat ca actriță pe scena Teatrului Dramatic de Stat din Galați, în 1964. În perioada 1965-1973 a jucat la Naționalul din Timișoara, în piese precum "Micul infern" de M. Ștefănescu, "Regele moare" de Eugen Ionescu, "Mincinosul" de C. Goldoni, "Acești îngeri triști" de D.R. Popescu.

2014-01-27 18:33:00
Vezi Continuarea 

Scurtmetraje de Mungiu, Porumboiu, Silișteanu, la "Weekendul Comediei Scurte", pe 1 și 2 februarie

Scurtmetraje semnate de Cristian Mungiu, Corneliu Porumboiu și Adrian Silișteanu vor fi prezentate pe 1 și 2 februarie la Cinema Patria, în cadrul programului ShortsUp "Weekendul Comediei Scurte", informează un comunicat al organizatorilor remis AGERPRES.

 

Foto: (c) ANGELO BREZOIANU / AGERPRES ARHIVA

 

Selecția de filme include scurtmetraje internaționale premiate, dar și producții autohtone ce traversează treisprezece ani de umor autentic românesc în patru producții memorabile. Fiecare dintre cele patru povești este inspirată din realitatea societății românești în tranziție.

Cel mai bun scurtmetraj la premiile Gopo 2013, "Șanțul" (regia: Adrian Silișteanu, România, 2012), va fi difuzat în prima zi a Weekendului Comediei Scurte. Filmul îl are în prim-plan pe actorul Adrian Titieni, jumătatea semnificativă a unui cuplu trecut de 50 de ani, care, deși se confruntă cu certuri domestice, reușește să-și păstreze echilibrul înrădăcinat de ani și ani într-o gospodărie trainică.

"Pastila de fericire" (regia: Cecilia Felméri, România, 2012) este o poveste ironică și moralistă despre confortul emoțional prefabricat, adusă la viață de Tania Popa, Dana Voicu, Adina Cristescu. Filmul a primit Premiul special la TIFF și premiul pentru cel mai bun scenariu la festivalul CineMAiubit.

Regizorii Cristian Mungiu și Corneliu Porumboiu sunt prezenți în programul ShortsUp cu două scurtmetraje de debut: "Mâna lui Paulista" (România, 1999) — descrierea unui univers contaminat de virusul telenovelelor, pentru care, aparent, nu există nicio scăpare — și "Călătorie la oraș" (România, 2003) — o poveste ce are drept personaje principale un învățător timid și un șofer descurcăreț, care își părăsesc satul pentru a lua de la oraș, aflat în sărbătoare, un "computer conectat la internet și un colac pentru closetul primarului". Filmul lui Porumboiu a câștigat premiul pentru cel mai bun scurtmetraj la Karlovy Vary 2004 și locul al doilea în secțiunea Cinefondation Award a Festivalului de Film de la Cannes.

2014-01-27 16:34:00
Vezi Continuarea 

Romanul "Ordinea", de Alexandru Ecovoiu, va fi publicat în Spania

Romanul "Ordinea" al lui Alexandru Ecovoiu urmează să apară anul acesta în Spania, la Editura Del Subsuelo, în traducerea lui Joaquín Garrigós. Lansarea traducerii spaniole va avea loc în cadrul Târgului de carte LIBER de la Madrid, din primăvara acestui an, anunță luni editura Polirom.

 

Foto: AGERPRES FLUX / GRIGORE POPESCU

 

Cu o prefață semnată de Ion Simuț, "Ordinea" este povestea-parabolă a unui personaj mesianic care descoperă că înainte de cuvânt a fost ordinea, iar întâmplarea este pe punctul de a schimba destinul unei societății. Romanul lui Alexandru Ecovoiu, extrem de incitant, urmărește destinul lui Filip, un tânăr a cărui obsesie pentru ordine, transformată într-un surprinzător mijloc de a obține putere, va duce la construirea unei uriașe dezordini, cu efecte dintre cele mai neașteptate, arată editura românească.

2014-01-27 14:58:00
Vezi Continuarea 

Mic News - un proiect de ziar independent, realizat prin voluntariat

Mic News, un ziar lunar fondat în 2011 de Mihai Căldăraru, un tânăr crescut la orfelinat, prezintă anchete sociale realizate de reporteri care lucrează voluntar și este distribuit gratuit în instituțiile publice. Tânărul care a înființat publicația caută un partener care să îi tipărească ziarul, din martie.

 

Foto: (c) AGERPRES ARHIVA/ LUCIAN TUDOSE

 

Mihai Căldăraru și-a petrecut copilăria în trei centre de plasament din sectorul 4 din Capitală, este pasionat de jurnalism și în 2011 s-a hotărât să înființeze propriul ziar, MicNews, prin Asociația Mic News.

"Am vrut să fiu pe cont propriu, fără să mă comande nimeni, așa că în 2011 am început ziarul", a declarat tânărul de 27 de ani pentru AGERPRES. Echipa a format-o din prieteni și foști colegi de la orfelinat, care lucrează gratuit pentru această publicație. În lipsa unui sediu, echipa Mic News se reunește uneori ori la fast food, ori într-o cameră mică din centrul Capitalei.

Primul articol pe care l-a scris Mihai Căldăraru a fost o anchetă socială, publicată în urmă cu trei ani, despre cum supraveghetoarele de la un orfelinat din sectorul 4 furau mâncarea copiilor. De altfel, tânărul spune că pasiunea sa au rămas în continuare anchetele din centrele de plasament. Chiar dacă mărturisește că aceste articole nu schimbă neapărat sistemul, tânărul vrea ca poveștile acestea să ajungă cunoscute și în afara țării.

Mica publicație este distribuită și în afara României de către colaboratori din Koln și Chișinău. Cu un tiraj de 2.000 de exemplare, tipărite datorită unui parteneriat cu un ziar central, distribuția Mic News depinde de bunăvoința instituțiilor publice unde este pus la dispoziția publicului gratuit.

2014-01-27 14:17:00
Vezi Continuarea