Fii la curent cu toate noutatile!

Facebook Twitter Google+ Rss

Sondaj

Sustineti autonomia maghiara?




» Rezultate :: » Chestionare
 

Accesari

Au fost vizite din data de 01.12.2006

Rossenberg Alfred 

Reclama TV Vocea Romaniei 

 

 

 

Home »

Cultură-Educaţie

Cultură-Educaţie

Cea de-a 64-a ediție a Festivalului de Film de la Berlin se deschide joi cu producția 'The Grand Budapest Hotel' a regizorului american Wes Anderson, cu o distribuție bogată din care nu lipsesc Ralph Fiennes, Adrien Brody, Willem Dafoe, Bill Murray, Harvey Keitel, Jeff Goldblum, F. Murray Abraham, Edward Norton, Mathieu Amalric, Owen Wilson și Tilda Swinton.

 

Foto: (c) ALEX TUDOR / AGERPRES ARHIVA

 

Festivalul va dura până pe 16 februarie, timp în care vor rula peste 400 de filme în diferite secțiuni, relatează AFP. Pentru competiție au fost selectate 20 de lungmetraje, la care se adaugă trei pelicule în afara concursului: extrem de așteptatul 'Monuments Men', cu George Clooney regizor și actor, 'Frumoasa și bestia' de Christoph Gans, cu Vincent Cassel și Lea Seydoux, și versiunea necenzurată a 'Nymphomaniac: Vol. 1' a controversatului regizor danez Lars Von Trier.

Ursul de Aur va fi decernat pe 15 februarie. Anul trecut, trofeul a fost câștigat de filmul românesc 'Poziția copilului' de Călin Peter Netzer, care aruncă o privire necruțătoare asupra României post-comuniste.

Veteranul francez Alain Resnais, recompensat adesea la festivaluri, va prezenta, la 91 de ani, cel mai recent film al său, 'Aimer, boire et chanter', printre rivalii săi numărându-se tânărul argentinian Benjamin Naishtat, cu primul său lungmetraj, 'Historia del miedo'. Peruana Claudia Llosa, 37 de ani, câștigătoare a Ursului de Aur în 2009 cu 'La teta asustada', revine în cursa de la Berlin cu filmul 'Aloft'.

Statele Unite vor fi reprezentate de Richard Linklater, care va aduce în capitala germană producția 'Boyhood', experiență unică în filmul artistic: filmările au fost făcute în 39 de zile, pe parcursul a 12 ani, cu aceiași actori — Ethan Hawke și Patricia Arquette figurează printre ei — pentru a prezenta viața unei familii americane.

Una din principalele teme de la Berlinală vizează crimele naziștilor în Europa. 'Nu a fost o alegere prestabilită, ci există multe filme bune pe această temă', spunea la sfârșitul lunii ianuarie directorul festivalului, Dieter Kosslick. 'Monuments Men', de exemplu, cu George Clooney, Matt Damon, Cate Blanchett, Bill Murray și Jean Dujardin, aduce pe ecran povestea unei echipe de experți care se străduiește să salveze opere de artă furate de naziști. 'The Grand Budapest Hotel' este inspirat din scrieri ale romancierului austriac Stefan Zweig care evocă războiul distrugător din Europa. Regizorul german Volker Scholendorff a ecranizat 'Diplomatie', piesă de teatru despre motivele pentru care generalul Choltitz nu l-a ascultat pe Hitler și a scutit Parisul de distrugeri.

La alte secțiuni vor fi prezentate documentare despre al Treilea Reich.

2014-02-06 09:47:00
Vezi Continuarea 

DOCUMENTAR - Charlie Chaplin, actorul de geniu care a creat 'Vagabondul'

Un baston, o pereche de pantofi uriași, pantaloni largi și lungi, melon, mustața inconfundabilă. Acesta este portretul celebrului ''Vagabond'', personajul în care actorul de geniu Charlie Chaplin a pus talent, umor, romantism. ''O zi în care nu râzi e o zi pierdută'', spunea Charlot.

 

Foto: Captura YouTube/vuthai268/

 

Primele filme ale lui Chaplin au fost făcute pentru studiourile Keystone ale lui Mark Sennett, unde a creat personajul ''Vagabondul'' și a învățat arta de a face film. Publicul l-a văzut pentru prima oară pe ''Vagabond'' când Chaplin avea 24 de ani, în cel de-al doilea film al carierei sale, lansat în urmă cu 100 de ani, la 7 februarie 1914 — ''Kid Auto Races at Venice''. El a inventat costumul ''Vagabondului'' pentru un film realizat cu câteva zile înainte, ''Mabel's Strange Predicament'', dar care a fost lansat după al doilea, la 9 februarie 1914.

Mark Sennett i-a cerut lui Chaplin să ''preia un machiaj de comedie'', scria Chapin în autobiografie.

''N-am avut idee ce machiaj să îmi fac. Nu mi-a plăcut cel de reporter (în 'Making a Living'). Cu toate acestea, în drum spre dulap, m-am gândit să îmi pun niște pantaloni lăbărțați, pantofi mari, un baston și un melon. Am vrut ca totul să fie contadictoriu: pantalonii foarte largi, haina strâmtă, pălăria mică, iar pantofii mari. Nu eram decis dacă să arăt tânăr sau bătrân, dar mi-am amintit că Sennett se aștepta să fiu mai bătrân și am adăugat o mustață mică, pe motivul că mă va îmbătrâni puțin, fără să îmi ascundă expresia. Nu știam nimic de personaj. Dar când m-am îmbrăcat, hainele și machiajul m-au făcut să mă simt cine sunt de fapt. Am început să-l cunosc, iar când am urcat pe scenă era deja născut'', scria actorul.

 

Actorul Fatty Arbuckle a contribuit la alcătuirea recuzitei ''Vagabondului'' cu melonul socrului și proprii săi pantaloni (de dimensiuni mari). Alt actor, Chester Conklin, a contribuit cu un palton, iar Ford Sterling cu pantofii de mărime 14, care erau atât de mari, încât Charlie trebuia să îi poarte invers — dreptul în piciorul stâng și stângul în piciorul drept — ca să nu îi cadă. Și-a făcut mustața celebră din păr artificial. Singurul lucru care îi aparținea lui Chaplin era bastonul din bambus.

Personajul ''Vagabondul'' s-a bucurat de o popularitate deosebită în audiențele de cinema. De ce? Pentru că este un personaj fără adăpost cu maniere rafinate, cu haine ponosite dar cu distincția unui gentleman, mereu pus pe șotii dar galant și cuceritor, sărac dar poet, dansator, visător.

Mesajele transmise de ''Vagabond'', indiferent că vin dintr-un film mut sau dintr-unul sonor, dintr-un film în care era îndrăgostit sau unul în care căuta flămând o bucată de pâine sunt în general aceleași — să știi să transmiți altora bunătate, iubire, să fii modest, să trăiești prezentul, cu tot ce îți oferă el.

Actoria, învățată din copilărie
Charlie Chaplin, unul dintre cele mai mari staruri de cinema ale secolului XX, s-a născut la Londra, în Marea Britanie, la 16 aprilie 1889. Părinți lui erau animatori — tatăl era vocalist și actor, iar mama era cântăreață și actriță. A învățat să cânte de la părinții lui.

Primul turneu în America a lui Charlie Chaplin a fost cu grupul lui Fred Karno între anii 1910-1912. După cinci luni pe care le-a petrecut în Anglia, acesta s-a întors în Statele Unite pentru un al doilea turneu, ajungând cu trupa Karno în 2 octombrie 1912. În aceeași companie se afla și Arthur Stanley Jefferson, care va fi mai târziu cunoscut ca Stan Laurel, care a creat, alături de Oliver Hardie, celebrul cuplu Stan și Bran. Charlie și Stan au fost colegi de cameră într-o pensiune. Stan s-a întors în Anglia, dar Chaplin a rămas în SUA. În anul 1913, Chaplin a fost văzut cu trupa de către Mack Sennett, Mabel Normand, Minta Durfee și Fatty Arbuckle. Sennett l-a angajat în studioul lui, Keystone Studios, ca înlocuitor al lui Ford Sterling. După prima apariție în lumea filmului a lui Chaplin, în filmul ''Making a living'', Sennett a crezut că a făcut o greșeală costisitoare. Mabel Normand l-a convins să îi ofere a doua șansă.

Chaplin a fost transferat la Normand, care a scris și regizat multe dintre primele sale filme. Lui Chaplin nu i-a plăcut să fie regizat de o femeie, iar cei doi nu se puneau de acord de multe ori. Într-un final, au trecut peste diferendele dintre ei și au rămas prieteni chiar și după ce Chaplin a plecat de la Keystone. Mark Sennett nu l-a adoptat pe Chaplin imediat, iar acesta credea că Sennett vrea să îl concedieze din cauză că nu s-a înțeles cu Normand. Cu toate acestea, filmele lui Chaplin au avut mare succes, el devenind unul dintre cele mai mari staruri de la Keystone.

La început, Chaplin folosea formula lui Sennett de a face comedii, bazându-se pe gesturi și mimică. Pantomima lui Chaplin era mai subtilă și mai adecvată pentru farsele romantice sau domestice, decât pentru urmăririle specifice celor de la Keysotne. Glumele vizuale erau totuși în stilul Keystone — ''Vagabondul'' atacându-și dușmanii cu șuturi și cărămizi. Amatorilor de film le-a plăcut acest nou personaj vesel. Chaplin a fost apoi lăsat să își redacteze și regizeze propriile filme. El a realizat 34 de scurt-metraje în primul an de cinematografie.

 

De la filmul mut, la filmul vorbit
Odată cu grupurile numeroase de imigranți veniți în America, filmele mute au putut să treacă toate barierele dintre limbile străine. ''Vagabondul'' lui Chaplin a adoptat problemele oamenilor și ale imigranților, lupta constantă pentru supraviețuire și astfel și-a păstrat audiența. În anul 1916, Corporația Filmelor Mute i-a oferit lui Chaplin 670.000 de dolari americani pentru a produce o duzină de filme de câte două role de peliculă. I-a fost dat aproape tot controlul artistic și a produs 12 filme într-o perioadă de 18 luni. Chaplin a considerat perioada filmelor mute drept cea mai fericită din cariera sa, deși își făcea griji că filmele sale deveneau superficiale din cauza termenelor de finalizare pe care le impuneau contractele. Când Statele Unite au intrat în Primul Război Mondial, Chaplin a devenit purtătorul de cuvânt al Liberty Bonds, împreună cu prietenii săi apropiați, actorii Douglas Fairbanks și Mary Pickford.

2014-02-06 09:21:00
Vezi Continuarea 

REȚETE DE ACUM 100 DE ANI: Tuslama și sarailie

În cadrul acestei rubrici vă vom prezenta săptămânal rețete culinare vechi, preluate din diferite ''tratate'' de specialitate, precizând, de fiecare dată, sursa.

 

Foto: (c) AGERPRES ARHIVA/RADOR
Legume și zarzavaturi, în Piața Obor (1937) 


Săptămâna aceasta vă delectăm cu două feluri de mâncare, care fac parte din moștenirea culinară turcă a Dobrogei: ''tuslamaua'' și ''sarailiile'', ambele publicate în ''Carte de bucătărie — 1501 feluri de măncări'' (1935), cu o prefață de Constantin Bacalbașa.

Tuslamaua
Se iau picioarele și partea dela burtă cea grasă zisă muchie, care a fiert pentru ciorba de burtă, cât și mura. Se curăță din nou cu apă caldă și se așează într'o cratiță pe foc, cu apă caldă, o ceapă, un morcov, o foaie de dafin, ca să mai fiarbă puțin.

Cărnurile se scot apoi, se taie în bucățele patrate și se așează din nou într'o cratiță, se pun la foc domol până ce zeama se va gelatina.

Se servește cu hrean sau cu usturoiu, după gust.

2014-02-06 08:38:00
Vezi Continuarea 

Un tablou de Pissaro s-a vândut la Londra cu 24 milioane de euro

Tabloul 'Boulevard Montmartre, Matinée de Printemps' al pictorului impresionist Camille Pissaro s-a vândut miercuri, la o licitație organizată la Londra, cu 19,9 milioane de lire sterline (24 milioane de euro), de aproape cinci ori mai mult decât suma încasată la vânzarea precedentă, relatează AFP.

 

Foto: (c) AGERPRES ARHIVA/RADU TUTA 


Pictată în 1897, opera constituie una din cele mai importante picturi impresioniste vândute la licitație în ultimii zece ani, se arată în catalogul casei de licitații Sotheby's din capitala britanică.

2014-02-06 08:26:00
Vezi Continuarea 

O INVENȚIE PE ZI: Saxofonul

Saxofonul este un instrument muzical de suflat din alamă, de forma unui tub conic îndoit. A fost creat la mijlocul anilor 1840, de către Adolphe Sax, un clarinetist de origine belgiană care lucra la Paris, și a fost brevetat la 17 mai 1846. A fost prezentat publicului pentru prima dată în 1841, la expoziția de la Bruxelles.

 

Foto: (c) AGERPRES ARHIVA/LUCIAN TUDOSE 



Saxofonul este un instrument muzical de suflat din alamă, de forma unui tub conic îndoit. A fost creat la mijlocul anilor 1840, de către Adolphe Sax, un clarinetist de origine belgiană care lucra la Paris ,și a fost brevetat la 17 mai 1846. A fost prezentat publicului pentru prima dată în 1841, la expoziția de la Bruxelles.

Adolphe Sax a făcut 14 tipuri diferite de saxofon. Faptul că ar fi putut reprezenta o reală concurență pentru ceilalți producători de instrumente a făcut ca saxofonul să nu fie folosit în grupuri orchestrale, în pofida prieteniei dintre instrumentist și compozitorul parizian Berlioz.

Sursa de inspirație pentru acest nou instrument nu este cunoscută, dar sunetul saxofonului este foarte asemănător cu cel emis de asocierea unui clarinet (instrument muzical de suflat, făcut din lemn, în formă de tub lărgit la un capăt și prevăzut cu găuri laterale care se pot închide și deschide cu ajutorul unor clape) cu un oficleid (instrument muzical de suflat din alamă, cu timbru de bas). Sax lucrase alături de tatăl său în laboratorul unde fusese creat atât clarinetul, cât și oficleidul. Este deci, probabil, că Sax a vrut să realizeze un instrument care să întrunească atât calitățile tehnice, cât și pe cele muzicale ale celor două și care să atingă un nivel ridicat de flexibilitate. Aceasta poate explica de ce l-a numit inițial ''vocea lui Sax''.


 

2014-02-06 08:05:00
Vezi Continuarea 

Festivalul Internațional de Film de la Berlin, la a 64-a ediție

Producții cinematografice din întreaga lume, actori și cineaști se reunesc între 6 și 16 februarie, la Festivalul Internațional de Film de la Berlin, ajuns la a 64-a ediție.

 

Foto: (c) SORIN LUPSA / AGERPRES ARHIVA 



Festivalul Internațional de Film de la Berlin (Internationale Filmfestspiele Berlin), numit și Berlinale, este una din principalele competiții cinematografice din lume. Prima ediție a avut loc în Berlinul de Vest, în 1951, la inițiativa lui Oscar Martay, fost ofițer în armata americană implicat în industria de film. Din 1978, festivalul s-a desfășurat în luna februarie a fiecărui an. Este considerat festivalul cu cel mai numeros public din lume, după numărul de tichete vândute și al legitimațiilor de acces. În cadrul evenimentului rulează până la 400 de filme în diferite secțiuni, acoperind o varietate de teme și stiluri cinematografice. Aproximativ 20 de filme concurează în competiție pentru Ursul de Aur și Ursul de Argint. Din 2001, directorul festivalului este Dieter Kosslick, fondatorul European Low Budget Forum (Forumul european de film cu buget redus).

La ultima ediție a Berlinalei, din 2013, regizorul chinez Wong Kar-wai a prezidat juriul, iar filmul său ''The Grandmaster'' a fost proiectat în deschiderea Festivalului. Premiul Ursul de Aur pentru cel mai bun film a fost acordat peliculei ''Poziția Copilului'' (Child's Pose), în regia lui Călin Peter Netzer. 

 


Foto: (c) VLAD STAVRICA / AGERPRES ARHIVA

Programul festivalului

Evenimentul cuprinde șapte secțiuni diferite, pentru care filmele sunt selectate de un director de secțiune, consiliat de un juriu de experți. Filme de toate genurile, mărimile și formatele își găsesc locul în secțiunile evenimentului: cinema internațional în Competiție, producții independente și de artă în Panorama, filme pentru publicul tânăr în Generation, noi descoperiri și tinere talente de pe scena germană în Perspektive Deutsches Kino, cinematografie experimentală, neobișnuită și de avantgardă în Forum și o explorare a posibilităților cinematice în Berlinale Shorts. Secțiunea Berlinale Special, care include și Berlinale Special Gala, include difuzarea de producții noi extraordinare și decernarea unor distincții marilor personalități ale cinematografiei.

Secțiunea Competiție cuprinde filme de lungmetraj care nu au fost lansate în afara țării de origine. Panorama cuprinde noi filme independente și de artă care tratează subiecte controversate sau stiluri estetice neconvenționale. Filmele din această categorie, ce tratează teme cu ecouri istorice, cum ar fi homosexualitatea, sunt menite să stârnească reacții și discuții. În secțiunea Forum, dedicată tinerilor regizori și filmului experimental, nu există restricții de format sau gen, iar producțiile nu concurează pentru premii. Secțiunea Generation cuprinde un mix de scurtmetraje și lungmetraje adresate publicului tânăr sau copiilor.

 

Berlinale Shorts include scurtmetraje care au arătat abordări speciale în regie. Filmele scurte sunt răsplătite, la rândul lor, cu Ursul de Aur și Ursul de argint.

2014-02-05 18:41:00
Vezi Continuarea 

Programul pentru copii Aventura Dezvoltării, la Muzeul Antipa

Programul "Aventura Dezvoltării", dedicat copiilor între 8 și 12 ani, va fi organizat în perioada februarie - iunie de Muzeul Național de Istorie Naturală "Grigore Antipa".

 

Foto: (c) CRISTIAN NISTOR / AGERPRES ARHIVA

 

Direcția de Comunicare a Muzeului Antipa informează într-un comunicat transmis AGERPRES că "Aventura Dezvoltării" este un program care include patru module: Comunicare și negociere; Managementul timpului; Managementul schimbării și Micul Antreprenor — prin care copiii participă la jocuri și activități distractive, având ocazia de a-și valorifica aptitudinile adecvate fiecărei situații și de a descoperi lucruri noi, menite să îi ajute în dezvoltarea lor viitoare.

În cadrul primului modul, "Comunicare și negociere", copiii vor avea ocazia de a descoperi lucruri noi despre comunicare și negociere, de a conștientiza anumite aspecte cărora poate nu le acordau importanța cuvenită.

În jocurile lor micuții vor avea posibilitatea de a-și exersa abilitățile de ascultare, de a acorda atenție limbajului nonverbal, de a (re)descoperi arta de a pune întrebări.

2014-02-05 13:59:00
Vezi Continuarea 

Georgo Horvath și Ștefan Voicu - curatorii Bienalei Internaționale de Artă Contemporană București

Georgo Horvath și Ștefan Voicu sunt curatorii Bienalei Internaționale de Artă Contemporană București (BUCHAREST BIENNALE 6), a anunțat, miercuri, Răzvan Ion (foto), directorul fondator al Bienalei, în cadrul unei conferințe desfășurate la PAVILION - Centrul pentru artă și cultură contemporană.

 

Foto: (c) CRISTIAN NISTOR / AGERPRES ARHIVA

 

Aflată la cea de-a șasea ediție, Bienala Internațională de Artă Contemporană București se va desfășura în perioada 23 mai — 24 iulie, deschiderea oficială și preview-ul urmând să aibă loc în data de 22 mai.

"Tema ediției din acest an este "Apprehension. Understanding Through Fear of Understanding" (Aprehensiune. Înțelegând prin frica de a înțelege) care va încerca să chestioneze posibilele relaționări tacite dintre frică și înțelegere care eludează guvernabilitatea, în viața de zi cu zi și dincolo de aceasta. E vorba de frică înțeleasă ca metodă epistemică și frica de a cunoaște ca o tactică politică. Vom încerca să lucrăm cu artiști care explorează apropierile tacite dintre frică și înțelegere", a spus Ștefan Voicu, aflat off-line din Italia.

Georgo Horvath a anunțat că printre artiștii reprezentativi pentru proiecția temei care au fost selectați de curatori se numără: Erwin Wurm (Austria), Chiara Fumai (Italia), Janos Sugar (Ungaria), și Adrian Dan, Dan Beudean, Matei Arnăutu, Zoltan Bela, toți din România.

Lista finală a participanților urmează a fi publicată la finalul lunii martie, a precizat Horvath.

Ștefan Voicu a menționat că artiștii au fost selectați pe baza lucrărilor acestora.

"Deocamdată este o listă preliminară, unii vor mai fi adăugați, noi nu facem o retrospectivă", a adăugat Ștefan Voicu, menționând că organizatorii s-au bazat pe o cercetare realizată în acest sens.

Spațiile de desfășurare a evenimentului, selectate de organizatori, includ: Institutul de Cercetări Politice, Muzeul Țăranului Român, Pavilion și Combinatul Fondului Plastic, a spus Georgo Horvath. De asemenea, Întreprinderea "Faur" va servi drept scenă pentru diverse evenimente paralele, a mai spus el.

La insistența unor galeriști prezenți la conferință, Răzvan Ion a anunțat încetarea colaborării cu Nicolaus Schafhausen, curator internațional de renume, "din cauza unor incompatibilități conceptuale și de abordare care ar fi putut genera un risc reputațional", explicând că acesta nu avea un contract curatorial și nu putea garanta respectarea unor termene, precum acela de 22 mai.

"Eu îi port același respect lui Nicolaus Schafhausen pentru lucrurile pe care le-am făcut împreună, dar, din respect pentru cei doi curatori ai ediției, prefer să mai discut despre acest subiect", a spus Răzvan Ion.

El a menționat pentru AGERPRES că despărțirea de Nicolaus Schafhausen "a survenit natural", din cauza problemelor legate de "nerespectarea deadline-urilor și din cauza inconsistenței conceptuale".

Ion a menționat că Bienala are, încă de la prima ediție, un buget asigurat de parteneri privați, nereușind să aibă o colaborare cu instituții publice, în afară de ICR, care a ajutat într-o serie de privințe.

Prin modelul de succes pe care l-a impus în edițiile precedente, BUCHAREST BIENNALE și-a stabilit poziția pe scena internațională ca fiind una dintre cele mai importante bienale din Europa, principala prioritate a organizatorilor rămânând menținerea bunei reputații a proiectului și implementarea sa într-o manieră etică.

2014-02-05 12:35:00
Vezi Continuarea 

Două producții de la Berlinala 2014, pe marile ecrane românești

Două dintre producțiile participante la Festivalul Internațional de Film de la Berlin, care începe joi, vor fi aduse în România de Independența Film - lungmetrajele "In Order of Disappearance", cu Stellan Skarsgard, și "Dans la cour", cu Catherine Deneuve.

 

Foto: (c) AGERPRES ARHIVA /ALEX TUDOR 


Ajuns la a 64-a ediție, binecunoscutul festival de la Berlin se va desfășura în intervalul 6 — 16 februarie, informează un comunicat al distribuitorilor remis AGERPRES.

Filmul "In Order of Disappearance/ Kraftidioten", aflat în competiția festivalului, este o comedie neagră thriller norvegiană cu Stellan Skarsgĺrd ("Nymphomaniac", "Breaking the Waves", "Melancholia") și Bruno Ganz. Filmul spune povestea unui șofer de camion care ajunge peste noapte un fel de erou justițiar necunoscut.

Regia este semnată de Hans Petter Moland, care a fost în competiția de la Berlin și în 2004 cu "The Beautiful Country" și în 2010 cu "En ganske snill mann".

2014-02-05 11:32:00
Vezi Continuarea 

Elevii care studiază limba franceză pot participa la concursul de creație poetică organizat de OIF

Elevii care studiază limba franceză (doar ca limba străină) în școlile primare, gimnaziale sau liceale din România pot participa la concursul de creație poetică francofonă lansat de Organizația Internațională a Francofoniei sub patronajul poetului Frédéric Jacques Temple, câștigător al premiului "Apollinaire" în anul 2013.

 

Foto: (c) GRIGORE POPESCU / AGERPRES ARHIVA

 

Potrivit unui comunicat publicat pe site-ul MEN, concursul constă în a compune un poem în limba franceză, care să aibă legătură cu numărul 19.

Organizatorii precizează că textul va trebui să aibă un titlu și să fie scris sub forma unui poem clasic sau modern, chiar și sub forma unui cântec, iar textele trebuie trimise înainte de 3 martie.

2014-02-05 10:45:00
Vezi Continuarea 

TEATRE ȘI OPERE NAȚIONALE: Teatrul Național ''Marin Sorescu'' din Craiova

Teatrul Național ''Marin Sorescu'' din Craiova a fost înființat în 1850. În primele decenii de existență, aici s-au pus în scenă preponderent spectacole muzicale și vodeviluri, precum ''Muza de la Burdujeni'', ''Carantina'', ''Nuntă țigănească'', ''Rudele nevestei mele''. În 1854, destinele instituției îi sunt încredințate lui Theodor Teodorini, artist cu studii dramatice făcute în Franța și Italia, care dincolo de realizarea unor spectacole de bună factură, creează o adevărată școală a teatrului românesc cu actori precum Aristizza Romanescu, Constantin Serghie, Romald Bulfinski, Remus Comăneanu etc.

 

Foto: (c) ALEX MICSIK / AGERPRES ARHIVA 



După 1900, accentul a fost pus pe spectacolele dramatice, în principal pe clasicii dramaturgiei universale, cu precădere Shakespeare și Moliere.

Teatrul Național din Craiova a devenit un reper în viața culturală românească la jumătatea anilor '50, când aici au fost angajați mulți dintre actorii ''generației de aur'': Gheorghe Cozorici, Amza Pellea, Silvia Popovici, Constantin Rauțki, Victor Rebengiuc, Dumitru Rucăreanu, Sanda Toma, împreună cu profesorul lor, regizorul Vlad Mugur.

Începând cu anul 1989, Naționalul din Craiova cunoaște un neîntrerupt șir de succese, prin colaborarea cu regizorul Silviu Purcărete, care a realizat aici: ''Piticul din grădina de vară de D.R. Popescu'' (1989), ''Ubu rex cu scene din Macbeth'' după Alfred Jarry și William Shakespeare (1990), ''Titus Andronicus'' de Shakespeare (1992), ''Phaedra'' după Seneca și Euripide (1993), ''Danaidele'' (1995) și ''Orestia'' (1998) după Eschil, ''A douăsprezecea noapte'' (2004) și ''Măsură după măsură'' (2008) după Shakespeare. Aceste spectacole au fost prezentate în peste 80 de turnee și festivaluri internaționale, cu contribuția unor actori precum Ilie Gheorghe, Valer Dellakeza, Tudor Gheorghe.

În aceeași perioadă, trupa alcătuită din peste 150 de artiști și tehnicieni a colaborat și cu alți regizori prestigioși, precum Vlad Mugur, Tompa Gabor, Mihai Măniuțiu, Mircea Cornișteanu, Claudiu Goga, László Bocsárdi, fapt care a propulsat Teatrul Național din Craiova într-o poziție privilegiată în cadrul teatrului românesc și internațional, acesta realizând, în total, peste 120 turnee în 55 de țări.

În stagiunea 2013-2014, Naționalul craiovean are în repertoriul său piese precum ''O furtună'' de Shakespeare, în regia lui Silviu Purcărete; ''Ăl de l-a văzut pe Dumnezeu'' de Marin Sorescu, regia Mirela Cioabă; ''Hotel Baltimore'' de Lanford Wilson, regia Peter Schneider, toate jucate la Sala ''Amza Pellea''. La Sala Studio "Ion D. Sîrbu", spectatorii pot urmări, printre altele, piesele ''Chinezii'' de Michael Frayn, regizată de Mircea Cornișteanu; ''Occident Express'' de Matei Vișniec, regia Alexandru Boureanu.

2014-02-05 09:34:00
Vezi Continuarea 

Spectacolul "Dumnezeu iubește", de Zlata Demina, în premieră la Teatrul Bulandra

Spectacolul "Dumnezeu iubește", de Zlata Demina, în regia Ioanei Petre, va fi prezentat în premieră joi, de la ora 20,00, în cadrul Laboratorului de Noapte, la Sala Liviu Ciulei Laborator de la Teatrul Bulandra.

 

Foto: (c) AGERPRES ARHIVA/ PAUL BUCIUTA 


Din distribuție fac parte actorii Ana Ioana Macaria, Ilinca Hărnuț, Cătălina Bălălău, Oana Popescu și Filip Panait, potrivit unui comunicat al organizatorilor remis AGERPRES.

2014-02-05 09:31:00
Vezi Continuarea 

O INVENȚIE PE ZI: Cravata

Istoricul cravatelor datează de câteva sute de ani. Cravatele au apărut în jurul anului 1660, când un regiment din Croația, atunci parte a Imperiului Austro-Ungar, sărbătorind victoria asupra Turciei, a vizitat Parisul. Aici, soldații au fost prezentați regelui Ludovic al XIV-lea. Ofițerii regimentului purtau batiste colorate, din mătase, în jurul gâtului. Obiceiul provenea probabil de la vechii oratori romani care le purtau pentru a-și încălzi corzile vocale. Aceste batiste au fost admirate de rege, care, la foarte scurt timp după aceea, le-a transformat în embleme ale regalității, creând chiar un regiment al Cravatelor Regale. Cuvântul ''cravată'' este un derivat de la ''croat''.

 

Foto: (c) MIHAI POZIUMSCHI / AGERPRES FOTO

 

Foarte repede, obiceiul a trecut și în Anglia. Niciun gentleman nu se mai considera bine îmbrăcat fără să aibă un fel de eșarfă în jurul gâtului. Cu cât aceasta era mai decorativă, cu atât mai bine. Uneori, cravata era purtată atât de sus, încât bărbații nu mai puteau să-și miște capul fără să-și întoarcă tot corpul.

În America, de asemenea, cravata reprezenta un element foarte important din ținuta unui bărbat. Cravatele au fost inițial importate din Europa, dar în foarte scurt timp industria aceasta s-a dezvoltat astfel încât, la începutul secolului al XX-lea, cravatele americane erau la concurență cu cravatele europene. Acestea din urmă aveau încă un mare avantaj. Erau importate la scară foarte largă. În jurul anilor 1960, moda cravatelor a înregistrat o scădere considerabilă, având în vedere atitudinea rebelă a tinerilor, manifestată împotriva tradiționalismului și a formalităților. Până la sfârșitul anilor 1970, acest lucru s-a modificat până la punctul în care, în anii 1980, vânzarea cravatelor a ajuns la cel mai înalt nivel de până atunci.

La sfârșitul anilor 1960, dimensiunile unei cravate ajunseseră până la 12 centimetri lățime. Pe de altă parte, tot în jurul anilor 1950-1960, a început să fie purtat un nou model de cravată, respectiv cea subțire. Aceasta s-a remarcat mai ales în rândul tinerilor, popularitatea ei crescând datorită membrilor trupei Beatles, care purtau deseori cravate negre subțiri.

2014-02-05 08:03:00
Vezi Continuarea 

Muzeul Țăranului Român aniversează miercuri 24 de ani de la (re)înființare

Muzeul Național al Țăranului Român aniversează miercuri 24 de ani de la (re)înființare, ocazie cu care intrarea în expoziția permanentă și în expozițiile temporare va fi liberă, a anunțat instituția de cultură.

 

Foto: (c) ALEX TUDOR / AGERPRES ARHIVA

 

În această zi aniversară, MNȚR își invită publicul la vernisajele a două expoziții — "Rușii lipoveni din România", deschisă la Sala Laolaltă și Școala Satului, și "În urma acului. Românii de peste Bug", la Sala Irina Nicolau.

Programul se va încheia cu un concert de muzică de cameră cu piese de George Enescu, Doru Popovici și Constantin Silvestri, susținut de orchestra Philarmonia a Centrului Național de Artă "Tinerimea Română", care va avea loc la Studioul Horia Bernea.

Deschisă până pe 27 aprilie, expoziția "Rușii lipoveni din România" prezintă obiecte având caracter religios, fotografii, port, obiecte folosite la pescuit, dar și de uz casnic, iar "În urma acului. Românii de peste Bug", care va putea fi vizitată până pe 2 martie, propune un discurs vizual, audio și audiovizual despre povestea cusăturilor românești din Donbas.

Considerat unul dintre cele mai diversificate muzee din familia europeană a muzeelor de arte și tradiții populare, Muzeul Național al Țăranului Român organizează peste 200 de evenimente pe an iar pragul îi este trecut de sute de mii de vizitatori.

În 2014, MNȚR are prevăzute consolidarea clădirii instituției, valoarea lucrărilor ridicându-se la aproximativ 6 milioane de euro, reorganizarea și readucerea la standarde europene a Studioului "Horia Bernea", precum și o nouă sală destinată expozițiilor temporare, într-una dintre mansarde.

Pe perioada lucrărilor, expoziția permanentă a muzeului nu va fi integral închisă.

2014-02-05 07:37:00
Vezi Continuarea 

Conferința "Giganții oceanelor", sâmbătă, la Muzeul Antipa

Muzeul Național de Istorie Naturală "Grigore Antipa" continuă sâmbătă seria conferințelor din cadrul proiectului "Istoria lumii vii în 10 exponate" cu un eveniment intitulat "Giganții oceanelor", informează un comunicat al instituției remis AGERPRES.

 

Foto: (c) VLAD STAVRICA / AGERPRES ARHIVA

 

Acest proiect este realizat de către Muzeul "Antipa" în colaborare cu revista educațională Terra Magazin și își propune să prezinte elevilor și publicului larg 10 dintre cele mai importante piese din expunerea permanentă a Muzeului.

Sâmbătă, admiratorii Antipa sunt invitați în Sala Multimedia la conferința intitulată "Giganții Oceanelor", susținută de specialistul muzeului, George Năzăreanu.

De-a lungul timpului, poveștile spuse de marinari, basmele și credințele populare au influențat atitudinea oamenilor față de animalele existente în adâncurile oceanelor. Aceste animale au fost percepute, nu de puține ori, ca adevărați monștri, în principal datorită fizicului lor sau aparențelor lor morfologice.

Diavolii de mare, peștii — fierăstrau, peștii—spadă și rechinii ciocan, șerpii acvatici uriași și balenele uriașe ori cu cocoașă, toți acești giganți ai oceanelor își au povestea lor, care merită auzită.

2014-02-04 16:30:00
Vezi Continuarea 

Expoziție românească de fotografie, vernisată la sediul Comisiei Europene

Trimisul special al AGERPRES, Cătălina Matei, transmite: Expoziția de fotografie "România, oameni și locuri", aparținând artiștilor români Sorin Onișor și Bogdan Comănescu, a fost vernisată luni seară la sediul Comisiei Europene de la Bruxelles, în prezența comisarului european pentru agricultură, Dacian Cioloș, a ambasadorului țării noastre în Belgia, Ștefan Tinca, a conducerii ICR Bruxelles, precum și a numeroși participanți.

 

Foto: (c) AGERPRES ARHIVA/CONSTANTIN DUMA 


În cele 40 de imagini care compun expoziția de fotografie, cei doi artiști români aduc aproape de public expresivitatea debordantă a oamenilor simpli, autenticitatea vieții rurale și povești fascinante ale locuitorilor unor ținuturi izolate sau arhaice din România.

Cei doi fotografi au dorit astfel să frapeze, să sensibilizeze și să conștientizeze valorile proprii, recunoștința de a trăi și avântul de a experimenta viața într-un alt mod.

"Este o expoziție care face parte din sfera de evenimente pe care am încercat să le promovez de când sunt la Bruxelles, să permită cel puțin celor care lucrează în Comisia Europeană, dar și celor care trec zilnic prin holul Comisiei Europene, să vadă România și altfel decât văd la televizor sau decât citesc în presă sau în ghidurile turistice pe care le consultă.

În această serie se înscrie și această expoziție, expoziție la care am ținut foarte mult și pentru că, dincolo de faptul că este vorba de artă, cei doi fotografi au știut să facă această artă din realitățile cotidiene ale lumii rurale din România și totodată adevărate documente vizavi de ceea ce înseamnă astăzi mediul rural din România, cu tradițiile lui, cu realitățile lui, cu legătura dintre oameni și natură, cu specificul țăranului român", a declarat comisarul european pentru agricultură și dezvoltare rurală, Dacian Cioloș, gazda manifestării.

Potrivit acestuia, expoziția reprezintă arta culeasă direct din realitatea cotidiană, din ceea ce mai putem trăi încă astăzi în mediul rural din România.

"Și, dincolo de simțul artistic, se reflectă în aceste fotografii foarte multă omenie, atât din partea celor care sunt în fotografii, dar mai ales din partea celor care le-au făcut și care au căutat să transmită, dincolo de peisaje, și omul, care face din mediul rural românesc un mediu dinamic și specific", a subliniat Dacian Cioloș.

El a mărturisit că este, la rândul său, nostalgic față de viața trăită la țară, la bunicii săi. "Și regăsesc, încă, în satul bunicilor, acest sentiment care nu mai are aceeași autenticitate pe care o simțeam în urmă cu 15-20 de ani. Și, sigur că, așa va evolua, sunt eu convins, întreaga țară, o să evolueze și mediul rural, oamenii care locuiesc acolo și care vor rămâne vor vrea să-și construiască viața altfel. Dar, dincolo de această transformare, va dispărea și o parte importantă din acest autentic — ceea ce a însemnat pentru societatea românească mediul rural și ceea ce a însemnat țăranul român. Și este important să avem această referință văzută prin oameni cu suflet mare, dar și artiști", a completat comisarul european.

2014-02-04 12:04:00
Vezi Continuarea 

Marioara Murărescu, înmormântată cu onoruri militare

Realizatoarea TV Marioara Murărescu va fi înmormântată cu onoruri militare marți, în jurul orei 12,00, la Cernica, au precizat pentru AGERPRES reprezentanți ai MApN.

 

Foto: (c) AGERPRES ARHIVA/CRISTIAN NISTOR 


Marioara Murărescu a fost decorată în 2009 cu Ordinul "Steaua României" în grad de Cavaler.

Luni, trupul neînsuflețit al Marioarei Murărescu a fost depus la parterul clădirii Studiouri, în holul mare al Televiziunii Române. Realizatoarea emisiunii "Tezaur folcloric" a încetat din viață săptămâna trecută.

Începând din iunie 2013 a fost internată de mai multe ori în diferite unități medicale. Îndrăgita realizatoare TV a fost diagnosticată în 2008 cu cancer la sân, suferind două intervenții chirugicale iar în 2013 a fost supusă unei intervenții chirurgicale la coloana vertebrală.

Marioara Murărescu și-a început cariera în Radiodifuziunea Română în 1972, realizând la început emisiuni radio, iar din 1977, emisiuni folclorice și programe speciale în TVR.

2014-02-04 10:34:00
Vezi Continuarea 

Realizatoarea TV Marioara Murărescu va fi înmormântată marți la Cernica

Realizatoarea TV Marioara Murărescu va fi înmormântată marți, în jurul orei 12,00, la Cernica, după ce luni admiratorii i-au putut aduce un ultim omagiu la sediul Televiziunii Române din Capitală.

 

Foto: (c) AGERPRES FLUX/ANGELO BREZOIANU 


Luni, trupul neînsuflețit al Marioarei Murărescu a fost depus la parterul clădirii Studiouri, în holul mare al Televiziunii Române. Realizatoarea emisiunii "Tezaur folcloric" a încetat din viață săptămâna trecută.

Începând din iunie 2013 a fost internată de mai multe ori în diferite unități medicale. Îndrăgita realizatoare TV a fost diagnosticată în 2008 cu cancer de sân, suferind două intervenții chirugicale iar în 2013 a fost supusă unei intervenții chirurgicale la coloana vertebrală.

Marioara Murărescu și-a început cariera în Radiodifuziunea Română în 1972, realizând la început emisiuni radio, iar din 1977 emisiuni folclorice și programe speciale în TVR.

2014-02-04 07:45:00
Vezi Continuarea 

DOCUMENTAR - Martha Bibescu, prințesa de la Palatul Mogoșoaia

Scriitoare, om politic, o femeie răpitor de frumoasă, cu o inteligență strălucitoare, prințesa Martha Bibescu a fost una dintre cele mai distinse personalități ale aristocrației europene din secolul XX. Descendentă a ilustrelor familii Lahovary și Mavrocordat, ea s-a remarcat și ca gazdă a fastuoaselor întâlniri mondene de la Palatul Mogoșoaia, palat pe care îl iubea nespus.


Foto: (c) SORIN LUPSA / AGERPRES ARHIVA 



Născută în urmă cu 125 de ani, la 28 ianuarie 1889, la București, figură-cheie pentru diplomație, literatură și, în general, "lumea bună" a Europei interbelice, prințesa Martha Bibescu este un exemplu strălucit pentru supraviețuirea "sângelui albastru''.

Mama sa, Smaranda (Emma) Mavrocordat, descindea din ramura moldoveană a domnitorului Constantin Mavrocordat, iar tatăl său, Ion N. Lahovary a fost, de-a lungul anilor, ministru al României la Paris, ministru de externe și președinte al Senatului.

Crescută și formată sub semnul acestui impunător arbore genealogic, Martha Bibescu și-a împlinit educația primită într-o mănăstire din Belgia cu cea specific românească.

Prin forța împrejurărilor, cercul prietenilor Marthei Bibescu a fost ilustru. O dată — abia se ridicase în picioare — a văzut pe o măsuță din salonul Legației de la Paris fotografia prințului moștenitor și "portretul unei tinere fete cu părul blond, pe care prințul avea s-o ia în căsătorie: principesa Maria". I-a reîntâlnit câțiva ani mai târziu la Constanța, unde au petrecut împreună vacanța de Paște. Avea 12 ani și sfiiciunea unui copil crescut la mănăstire. Așa a crezut prințul Ferdinand, deși ceva din acest copil îl magnetiza și îl intimida. "Ceea ce-i era drag în mine era copilăria", își amintea ea peste un sfert de veac.

A fost mult timp, datorită calităților sale extraordinare, prietena principesei Maria, viitoarea regină a României. Aceasta o admira sincer.

''Martha intrase în viață înțeleaptă de la început și plină de știință. De copilă, Martha era un om în toată firea. Am cunoscut-o fetiță, în primii ani după venirea mea în România, căci era între noi o diferență de zece ani. O poreclisem 'poney' (...). Din prima ei copilărie, Martha dădea semne că va fi frumoasă și visa măriri. O însuflețea tot ce era măreț în astă lume, fie că era vorba de regi sau de orice alt lucru de seamă. Nume mari, succese mari, talente mari, cariere fabuloase, toate o vrăjeau pe mica fetiță cu ochi căprui, cu minte ageră și cercetătoare. Îmi plăcea să o am pe lângă mine; avea o fire nespus de bogată și de învioratoare, iar adorația ce avea pentru mine îmi măgulea vanitatea de ființă tânără. Aveam doar un nume însemnat și două lungi șiruri de străbuni în amândouă capetele Europei; toate acestea le știa Martha. Ca toți Lahovareștii era un soi de enciclopedie chiar la vârsta ei fragedă, și avea o memorie minunată; niciodată nu uita nimic și nici nu se înșela. Chiar când era copilă nu mi se părea că sunt lângă un suflet mult mai tânăr decât al meu. În 'poney' nu era nimic naiv, ochii erau pânditori și mintea mereu în lucrare. Fetița frumoasă ajunse o femeie cât se poate de atrăgătoare, ba chiar o adevărată frumusețe: cu ochii ei mari, (...) Martha avea ceva din Circe în puterea ei de a fermeca'', o descrie regina Maria în ''Povestea vieții mele''.

Prin căsătoria, în 1905, cu prințul George Valentin Bibescu, nepot de frate al lui George Bibescu, domnitorul abdicat la 1848, scriitoarea a devenit prințesa Martha Bibescu, intrând într-o familie princiară, din care mai fac parte Ana-Elisabeta Brâncoveanu, contesa Ana de Noailles și Elena Văcărescu, dar și cu rude franceze în genealogie directă cu familia împăratului Napoleon Bonaparte.

Prințul George Valentin Bibescu descoperise în "minunata copilă" femeia visurilor sale. Până în momentul oficierii căsătoriei, logodnicii au locuit în castelul de la Posada împreună ori sub supravegherea prințesei de Beauffremont, Henriette de Caraman-Chimay, nepoata lui Napoleon I și mama prințului Bibescu. După dispensa Vaticanului — viitoarea mare scriitoare fiind catolică — s-a putut celebra căsătoria, cu mare fast, la biserica Domnița Bălașa. Martha nu împlinise 17 ani.

"Pe atunci îmi ascundeam vârsta și asta din considerente contrarii celor ce provoacă îndeobște asemenea minciuni. Căsătoria mea de o precocitate care din secolul al XVIII-lea nu-și mai găsea locul în moravurile societății franceze, făcea mistificarea lesnicioasă: eram luată drept o fetișcană", — a mărturisit ea, peste ani.

Trei ani mai târziu, prima ei carte a propulsat-o printre elitele spiritualității europene. Totul a început de la o călătorie. Curând după căsătorie, soții Bibescu au plecat în Persia, unde prințul George Valentin Bibescu a primit o însărcinare diplomatică. Trei automobile decapotabile au străbătut, cu viteza neverosimilă de 30 de kilometri pe oră, șosele și drumuri stăpânite până atunci doar de trăsuri și de cămile. La întoarcerea în Franța, "ispitită" de Maurice Barres să aștearnă pe hârtie impresiile de călătorie, prințesa a devenit scriitoare. "Cele opt paradisuri", cheia ce i-a deschis poarta consacrării, a entuziasmat. Academia Franceză a premiat-o, Apollinaire și Anatole France s-au întrecut în laude, iar Marcel Proust i-a declarat: "Sunteți un scriitor desăvârșit, prințesă..." 

 

alternative text


Foto: Palatul Mogoșoaia
(c) ALEX TUDOR / AGERPRES ARHIVA

A scris lucrări autobiografice și de inspirație istorică, unele publicate sub pseudonimul Lucille Duclos. A primit oaspeți de seamă la Posada și la Mogoșoaia, palatul primit în dar, în anul 1912, de la soțul ei. Asemenea rudei sale prin alianță, Elena Văcărescu, a luptat pentru țara sa. În Primul Război Mondial, din octombrie 1916 până în mai 1918, a condus Spitalul nr. 118, amenajat pe proprie cheltuială în grajdurile de pe Strada dr. Grozovici. Rolul ei exact se poate presupune din nota Zoiei Bengescu, datată 1 noiembrie 1918: "La spital am fost foarte îngrijorați în ultimele zile din cauza arestării Marthei Bibescu, directoarea noastră. Pare o afacere misterioasă". I-a cultivat pe germani pentru a culege informații. A acționat astfel în memoria lui Ioan N. Lahovary, mort fulgerător în 1915, și în acord cu soțul ei. Aviator pasionat, prințul Bibescu se înrolase voluntar în Armata Română și sub comanda lui cele două escadrile de recunoaștere ale forțelor aeriene române au efectuat numeroase raiduri deasupra liniilor germane.

''A fost acuzată de spionaj. S-a spus și că lordul Thompson a fost cel care a inițiat-o! Nu avea la ce să o inițieze, că era mai deșteaptă decât Thompson, a moștenit și de la Lahovarești, și de la Mavracordati toate calitățile lor'', spunea într-un interviu televizat academicianul Constantin Bălăceanu Stolnici.

A urmat publicarea volumului "Izvor, țara sălciilor", o simfonie de culori pastelate, de verdicte și de profeții optimiste. "Va veni o vreme când acest popor român, care n-a fost cunoscut până acum, va fi luat în seamă... Din această țară, trecută sub tăcere, vor răsuna cântece și muzică, neamul acesta va renaște după un mileniu de existență și lumea se va mira ca de o minune să afle, în sfârșit, tot ceea ce el posedă din conștiința universală", scria Martha Bibescu. Succesul cărții a fost imens. "Cum să nu iubești România după ce-ai citit 'Izvor'"?! — se întreba retoric Rainer Maria Rilke.

Pe 8 decembrie 1916, în timp ce se afla la Posada, a primit vestea că dragul său palat a fost jefuit. Pagubele erau foarte mari: mobilierul distrus, perdelele smulse, vesela furată, iar bisericuța ortodoxă din curtea palatului transformată în grajd. După 1925, Martha Bibescu a investit toți banii obținuți din vânzarea moșiilor Lahovari și a cărților sale pentru restaurarea palatului, iar la sfârșitul anului 1927, Mogoșoaia arăta fabulos.

 

alternative text


Foto: Palatul Mogoșoaia
(c) CRISTIAN NISTOR / AGERPRES FLUX

După venirea la putere a lui Carol al II-lea, prietenul ei de-o viață și partener de vânătoare, prima lovitură pe care a resimțit-o Martha Bibescu a fost asasinarea lui I.G. Duca. Din acel moment, între ea și Mișcarea Legionară s-a deschis o prăpastie adâncă, devenită periculoasă după izgonirea lui Carol al Il-lea. Volumul ei "Izvor, țara sălciilor" a fost ars în public, în Piața Victoriei, pe rugul format din "cărți otrăvite". În dimineața zilei de 23 noiembrie 1940 i-au venit legionarii lui Horia Sima la ușă.

"Unul dintre valeți se înființează în camera chinezească și-mi spune: 'Îmi pare rău să vă spun, este percheziție legionară în casă. Treaba a durat de la 9 dimineața până la 6 seara... La șase seara, legionarii pleacă în camionul cu care au venit. Au jefuit spiritul acestei case (Palatul Mogosoaia, n.r.) fără niciun folos pentru nimeni", scria Martha. Patru zile mai târziu ea menționa sec: "Legionarii au făcut dreptate: l-au asasinat pe Iorga!". Cine putea citi dincolo de cuvintele scrise, înțelegea durerea ei.

La 2 iulie 1941 a murit, în urma unui cancer pulmonar, prințul George Valentin Bibescu. Martha scria: ''George — astăzi. La ora 10 și 20. Agonia. Apoi moartea... Tot ce am scris despre tine în această zi, în care viața mea se sfârșește cu a ta, George...''. La Mogoșoaia, prin fața catafalcului, s-au perindat, trei zile și trei nopți, oameni de toate culorile politice.

De altfel, legăturile Marthei Bibescu cu mari oameni politici ai vremii sunt binecunoscute. Frumoasă, șarmantă și inteligentă, a știut întotdeauna să gestioneze cu naturalețe relațiile cu cei mai importanți bărbați ai Europei. ''A avut relații uimitoare în cercurile politice europene și americane: Asquith, șeful partidului liberal din Marea Britanie, Ramsay Mc Donald, fost de mai multe ori prim-ministru al Angliei, i-a cunoscut pe Winston Churchill, Anthony Eden, Neville Chamberlain, iar Sir Samuel Hoare a fost oaspetele ei la Mogoșoaia'', scrie Maria Brăescu în lucrarea sa de doctorat, în care a cercetat latura artistică a Marthei Bibescu.

2014-01-28 08:21:00
Vezi Continuarea 

Florina Cercel, Damian Crâșmaru, Adela Mărculescu și Costel Constantin, în premieră în piesa "Quartet"

Florina Cercel, Damian Crâșmaru, Adela Mărculescu și Costel Constantin se întâlnesc pe aceeași scenă în spectacolul "Quartet", care va avea premiera pe 1 martie, într-un nou spațiu dedicat teatrului din Capitală, Teatrelli, a declarat pentru AGERPRES actrița Florina Cercel.

 

Foto: (c) ALEX TUDOR / AGERPRES ARHIVA

 

Spectacolul este regizat de Dan Tudor și spune povestea a patru muzicieni celebri pensionați care se reunesc pentru a celebra aniversarea compozitorului Giuseppe Verdi printr-un mic concert. De altfel, textul de la originea spectacolului a fost ecranizat de Dustin Hoffmann în 2012, celebrul artist coordonând pentru acest film actori de excepție precum Maggie Smith, Michael Gambon și Billy Connolly.

"Eu o să joc rolul pe care îl are Maggie Smith în film", a spus Florina Cercel. Actrița, care împlinește marți 71 de ani, a spus că își va petrece o mare parte a zilei de naștere la repetițiile pentru acest nou spectacol. De altfel, ea și-a amintit că, de-a lungul timpului, a petrecut majoritatea aniversărilor pe scenă. "Anul trecut, când am împlinit 70 de ani, am fost sărbătorită de colegii de la Teatrul Național din Craiova, unde am jucat atunci în 'Gaițele'", a adăugat Florina Cercel.

Actrița Florina Cercel s-a născut la 28 ianuarie 1943, la Piatra Neamț. A absolvit Institutul de Artă Teatrală și Cinematografică din București, clasa profesorilor Jules Cazaban, Cornel Todea, Victor Moldovan (1964). În cei peste 40 de ani de carieră, a avut peste 100 de roluri în teatru, film și radio.

A debutat ca actriță pe scena Teatrului Dramatic de Stat din Galați, în 1964. În perioada 1965-1973 a jucat la Naționalul din Timișoara, în piese precum "Micul infern" de M. Ștefănescu, "Regele moare" de Eugen Ionescu, "Mincinosul" de C. Goldoni, "Acești îngeri triști" de D.R. Popescu.

2014-01-27 18:33:00
Vezi Continuarea